Aktuality ze života školy

Ilustrativní obrázek příspěvku

Výroční zpráva 2020/21

Školská rada školy schválila výroční zprávu o činnosti školy za minulý školní rok. Naleznete v ní veškeré povinně zveřejňované informace, např. přehled činností např. údaje organizaci a aktivitách školy.

Ilustrativní obrázek příspěvku

Kamenosochařský kurz

Skončily prázdniny… Teda vám skončily. My jsme se ještě s posledním nádechem babího léta vydali na desetidenní kamenosochařský kurz s lidmi, které jsme dva měsíce neviděli. Doznívající pocit letního nicnedělání zanikl v troubení rychlíku, který pro nás přijel na Hlavní nádraží do Prahy.  

Po zdlouhavé tříhodinové cestě vlakem jsme vystoupili na nádraží v Tišnově, kde se nacházela naše cílová destinace, klášter Porta Coeli. Tam nás ihned přivítal tamní správce kláštera Tomáš, který nás následně ubytoval v úchvatných pokojích s palandami.

Tady tedy začala naše desetidenní výzva – vytesat kouli z kamene. Na výběr jsme měli několik velkých, měkkých, těžkých, pískovcových, neuvěřitelně skvělých balvanů. Byli jsme rozděleni na tři skupiny, z čehož jedna pracovala na kameni a druhé dvě vykonávaly práci v okolí kláštera, či vařily jídlo pro ostatní. 

Abychom dosáhli požadovaného výsledku, museli jsme si představit kouli v onom záhadném kusu kamene (a že to ze začátku vyžadovalo hodně představivosti). 

S nasazenými brýlemi, obrněni pracovními rukavicemi, kladívkem a jinými nástroji jsme se pustili s chutí do náročné práce. Každým dnem se koule víc a víc kulatila, což vyžadovalo spoustu trpělivosti. Prach se mísil s krví a slzami, ale my přesto nepolevovali ve svém úsilí. 

Mezitím jsme udělali obrovský kus práce i mimo náš sochařský koutek. Tomášovi jsme pomáhali s dlážděním, vyklízením sklepů, vyráběním schodů, pálením dřeva a sbíráním nakyslých jablek. To nám přinášelo spoustu potěšení. Vybraná skupinka nám pak z těchto jablek upekla vynikající štrůdly.

Téměř každý den probíhal stejným způsobem. Po snídani ukuchtěné jednou ze skupin byla dvouhodinová epocha dějepisu, kde jsme si povídali o Římské říši a mnišství, což zapadalo do klášterní atmosféry. Po výuce a dopolední svačině jsme se všichni vrhli do práce, která se střídala zároveň s jídelními pauzami až do večeře, po které následovalo dopisování sešitů, zpívání nebo táborák.

Jedinou výjimkou byla sobota a neděle, kdy nám naši úžasní učitelé dopřáli opravdový víkend. Zabývali jsme se tématem “Genius Loci”, což je v překladu Duch místa. Nejprve jsme si každý našel v širším okolí klášterního komplexu místo, jež se nám zdálo přívětivé a něčím nás přitahovalo, a pak jsme naopak vyhledali místo pro nás nezajímavé ba dokonce odpuzující. Jaká místa byste si ve svém okolí vybrali vy?

Po obědě byl Tomáš tak laskav, že nám pro naše účely otevřel nové zákoutí cisterciáckého kláštera. Toto místo na každého promlouvalo jiným způsobem. Mnohým se zdálo, že to tu bylo kouzelné a naplňující, jiní z toho měli spíše uvězněný pocit. Genius však mlčel (Genius loci znamená “duch místa”) .

Večer jsme dostali několikahodinový rozchod, jelikož do města přijeli komedianti a veteránská auta, která jsme mohli jít obhlédnout. Bohužel odjely dříve, než jsme tam stihli dojít.

Druhý den jsme šli na celodenní výlet do Lomnice u Tišnova, kde jsme se stavili na zcela originálním smaženém sýru s hranolkami. Na zpáteční cestě jsme se ale rozdělili na dvě skupiny, z čehož jedna jela kousek cesty vlakem a druhá šla pěšky.

Den jsme pak zakončili příjemným se navečeřením u táborového ohně. 

V pondělí jsme však museli najet znovu na režim epocha, práce, tesání, práce, práce, práce, tesání, tesání. 

Hola, hola, koule volá!! Toto heslo bychom bývali měli opakovat častěji, protože mnozí měli spíše mandarinku než kulatý objekt, o nějž jsme se snažili. Už nám mnoho času nezbývalo a dva dny jsme na kámen ani nešáhli.

Po několika hodinách jsme však získali zpět drive a pár z nás už dokonce začalo kouli brousit. 

Ve čtvrtek vznikaly poslední dodělávky a vyrývání symbolů do kamene. S úspěchem jsme nakonec všichni kouli dokončili a kochali se pohledy na tato veledíla. 

V pátek jsme se už museli rozloučit jak s vysokým Tomášem, tak s klášterem a tak i s korunatými jabloněmi a koulemi, jež nám odvezla stěhovací služba. (Ty pánové nevypadali moc odvařeně z toho, že přijeli stěhovat koule a mošt.)

Teď už léto definitivně skončilo i pro nás, zpěv ptáků utichl, květy rostlin se začaly zavírat. Teď nás čekal nový start, učení. Něco, co jsme si za ty dva měsíce odvykli dělat a zcela zapomněli na to, co to je. Škola ale do života patří, takže jsme se po bujaré zpáteční cestě vlakem rozešli domů plně natěšení na začátek výuky:)

AP, FR, SP

Ilustrativní obrázek příspěvku

Výzva k 15. výročí školy

V tomto školním roce slaví Waldorfské lyceum patnáctý rok své existence. Jeho výsledky jsou vynikající, stalo se jednou z nejžádanějších škol v Praze. Přesto funguje stále v provizoriu.

Nyní se po mnoha letech úsilí o získání prostor a rozšíření školy pootevřela možnost výstavby nové budovy v Jinonicích. Rádi bychom z tohoto záměru učinili veřejné téma. Když se o něm bude na různých úrovních mluvit či psát, když bude sdílen na sociálních sítích, začne se lépe stávat realitou.

Pusťte si prosím přiložené video. A „Dejme vědět o Waldorfském lyceu“.

Ilustrativní obrázek příspěvku

Anketa Střední škola roku 2021

Hlasování Střední Roku je průzkumem mezi studenty a absolventy středních škol v České republice, jak se jim na jejich škole studuje nebo studovalo. Podstatné kritérium je pohled studenta či absolventa na svoji školu. Tento pohled studenta či absolventa je podle nás zásadní a vypovídá o kvalitě školy. Hlasovat v soutěži mohou studenti i absolventi středních škol prostřednictvím sociální sítě Facebook.”

Hodnocení škol 2021 začne 28. června a skončí 31. července 2021! Hlasujte na webu stredniroku.cz, kde najdete také pravidla soutěže a hlasovací odkaz.

Ilustrativní obrázek příspěvku

Prezentace ročníkových prací III. ročníku

Vážení studenti, rodiče a přátelé,
tímto bychom Vás chtěli pozvat na prezentace ročníkových prací studentů III. ročníku Waldorfského lycea v Praze.

Prezentace se budou konat tradičně na půdě naší školy v eurytmickém sále. Detailní informace o programu si můžete přečíst na přiloženém plakátu, kde je uvedený časový harmonogram a rozmanitá témata našich prací.

pondělí 28. června od 10.00
úterý 29. června od 10.00
v eurytmickém sále

Časový harmonogram v pozvánce

Na místě bude drobné občerstvení, které pro Vás připraví především studenti prvního a druhého ročníku.

Cílem ročníkové práce je naučit se pracovat s literaturou a odbornými texty, dokázat shrnout fakta a nalézat mezi nimi souvislosti. Studenti si sami vybírají téma, které je zajímá a kterým by se chtěli podrobněji zabývat. Práce se skládá ze tří částí. V teoretické části získají studenti do vybraného tématu vhled s pomocí odborné literatury a dalších zdrojů. V praktické části pak téma samostatně zpracovávají, například výzkumem. Umělecká část spočívá ve zpracování tématu vhodně zvolenými uměleckými prostředky. Ročníková práce je přípravou pro psaní odborných prací, ať už odborné maturitní práce ve 4. ročníku, nebo absolventských prací na univerzitě. Studentům pomáhá i uvědomit si, zda by se daným tématem chtěli zabývat i v budoucnosti.

Těšíme se na Vás.
Váš třetí ročník

Ilustrativní obrázek příspěvku

Odevzdání přihlášek ke studiu

Všeobecné informace k přijímacímu řízení jsou uvedeny na našich stránkách. 

Přihlášky ke studiu můžete odevzdávat do pondělí 1. března (včetně) třemi obvyklými způsoby:

Na školní rok 2021/2022 bylo přijato 112 přihlášek ke studiu.

Nejčastější „nedostatky“ při vyplňování přihlášek:

  • Termín školní přijímací zkoušky je 19. až 21. dubna 2021. V ideálním případě nemusíte vyplňovat nic, pokud můžete všechny termíny. Pouze v případě, že již víte, že se vám jeden ze dnů kryje např. s důležitým klavírním recitálem v ZUŠ, přijímacím pohovorem na druhou školu a pod., tak toto pole vyplňte a my se pokusíme vám vyhovět.
  • Zkontrolujte si podpisy. Vyplněná přihláška obsahuje podpisy žáka i zákonného zástupce.
  • Zkontrolujte si kontakty na sebe, hlavně mailové adresy, piště čitelně.
  • Přiložte kopie (nemusí být ověřené) slovního hodnocení za 8. a 9. ročník, pokud je součástí vysvědčení na vaší škole.
  • Přikládám Vzor vyplněné přihlášky na střední školu k vašemu případnému nahlédnutí.