Podnikatelský projekt ve 4. ročníku

V listopadu se v prostorách Waldorfského lycea uskutečnily prezentace podnikatelských projektů, které byly završením více než týdenní intenzivní práce studentů 4. ročníku. Před publikem a pětičlennou porotou složenou z řad ekonomů, podnikatelů a učitelů ekonomie prezentovali studenti výsledky své práce a snažili se obhájit nápaditost i ekonomickou udržitelnost svých projektů. Projekty prezentovalo celkově osm studentských týmů, ve kterých se všichni snažili najít průsečík mezi svými zájmy, schopnostmi a reálnými potřebami lidí – potenciálními zákazníky. Některé z projektů byly charakteristické originálností, jiné ekologickým či sociálním rozměrem, další pak svou reálností a poměrně slušnou vyhlídkou na praktické provedení i potenciální úspěch. I když skutečný rozjezd prezentovaného podnikatelského záměru plánují jenom někteří ze studentů, všichni působili u prezentace přesvědčivě, ztotožněni se svým záměrem a s cílem o reálnosti svého projektu přesvědčit i publikum.

Pokud by studenti dotáhli své projekty až do realizace, byla by společnost obohacena o různé nabídky služeb a produktů. Některé již sice existují a dané potřeby obyvatelstva jsou uspokojované, ale studenti by se je pokusili uspokojovat ještě lépe – buď efektivněji, zdravěji, ekologičtěji nebo se sociálními benefity a humánněji. Jednak by nově vzniklo papírnictví Pallete, kde by se ručně vyráběly produkty z recyklovaného papíru a originálním, zákazníkem spoluurčeným designem. Dále bychom měli možnost si v e-shopu objednat elegantní koženou dámskou kabelku a jiné kožené produkty vyrobené v ruční dílně Mono. V obou případech by měl zákazník koupí možnost podpořit klasické řemeslo, ruční práci a ekologicky šetrnou výrobu. Ekologicky orientovaní zákazníci by měli nově možnost zakoupit si i na trh nově uvedené Te sáčky, které mají jakožto opakovatelně použitelné, z recyklovaného materiálu ručně šité obaly na potraviny aspiraci nahradit klasické igelitové sáčky. Zákazníci, kteří rádi vzpomínají na klasické svetry od babiček, a chtěli by vědomě napomoci s řešením jistého eko-sociálního problému, by měli možnost si přijít na své a zakoupit si v seniorské ruční dílně Senzap ušitá trička a kapesníky z použitého textilního materiálu se záměrně viditelným, pro projekt typickým přešitím. Na trhu by se objevila také řemeslná pekárna zaměřená zejména na prodej bezlepkových kváskových chlebů z přirozeně bezlepkové mouky a bez přidaných aditiv – potenciální budoucnost hlavního produktu pekárny měli možnost v průběhu prezentací účastníci i ochutnat a obchod s ním se již v malém rozbíhá. Nově bychom mohli ochutnat také produkty Fru43 – stačilo by jenom navštívit nějaký letní festival a zastavit se u příslušného stánku, kde bychom měli příležitost svou žízeň uhasit paletou zdravých, ovocně-bylinných nápojů. Nové možnosti by se objevily i na „trhu práce“ (eufemisticky řečeno), jelikož by vznikly dvě pracovní agentury. Agentura Hodinový student by spojovala poptávku po příležitostné práci se studentskými pracovními nabídkami – což se zdá být jako tržní novinka. Druhá z agentur by dělala něco obdobného, avšak nejenom pro studenty, ale obecně, přičemž by speciálním softwarem chtěla předejít vícero technickoorganizačním nedostatkům, které se spojují s doposud existujícími agenturami. Své know-how již mají vymyšlené a částečně otestované a s projektem zkusí reálně podnikat.

Cílem projektů nebyla jenom originálnost nápadu, ale i získání kontaktu s realitou, povědomí o fungování praktického života a nabytí dalších schopností, které by umožnily se do světa založeného na dělbě práce nejenom zapojit, ale ho i obohatit. Již před projektem se studenti v hodinách statistiky měli možnost obeznámit s tvorbou dotazníků, díky kterým by mohli lépe poznat potřeby a představy potenciálních zákazníků. V hodinách práva mohli získat základní orientaci v právní formě podnikání, především v právních a kvalifikačních požadavcích pro získání živnostenského oprávnění. V samotném podnikatelském týdnu měli potenciální budoucí podnikatelé možnost naučit se uvažovat v reálných ekonomicko-společenských souvislostech – počítáním a plánováním nákladů nahlížet na svůj záměr z hlediska ekonomické udržitelnosti a uvědomit si svou pozici v dodavatelském řetězci; stanovením ceny si uvědomit základní nákladové faktory cenu ovlivňující, a to od mzdových položek až po distribuční náklady; vytvářením loga a pilotního produktu promýšlet a prakticky si vyzkoušet principy marketingu; průzkumem trhu získat přehled o jistém konkrétním trhovém segmentu atd.

Za to všechno patří dík především Táně Šárovcové, naší externí spolupracovnici z projektu Učitelé z Marsu, která celý týden studenty doprovázela svými radami, zkušenostmi a inspirativními podněty ze světa praxe. Rovný díl díku však patří i samotným studentům, kteří se do projektu zapojili s nasazením a dotáhli jej do zdárných prezentací. Ti jsou momentálně na profesních praktikách, kde získávají další zkušenosti s během hospodářského života i života jako takového, s jeho klady a zápory. Věříme, že se v budoucnu ve světě neztratí a obohatí ho o to, co jako potenciál spočívá v jejich osobnostech, schopnostech a v duši nesených ideálech.

Peter Úll, třídní učitel 4. ročníku